
Regelverket er oppdatert 29.12.22.
Last ned regelverket for Femundløpet 2023 her.Deltakere som bryter mellom sjekkpunktene skal innlevere trackere og annet utlevert materiell på nærmeste sjekkpunkt. Hunder i spann som bryter skal også fremvises for veterinær på det sjekkpunktet der man leverer inn trackere og annet utstyr tilhørende Femundløpet.
For deltakelse er følgende regler gjeldende:
1.0 Generelle formål for Femundløpet
1.1 Generelle bestemmelser
1.2 Løpskomité
1.3 Løpsledelse definisjon
2.0 Hunder
2.1 Veterinærkontroll
2.2 Obligatorisk kennelhostevaksine og PreRace vetsjekk FØR ankomst Røros
2.3 Hunder som er blitt behandlet av veterinær
2.4 Merking av hunder
2.5 Veterinærhåndbok (se NHF 5.2)
3.0 Deltaker
3.1 Plikt til å kjenne reglene
3.2 Deltakelse på eget ansvar
3.3 Obligatorisk deltakermøte
3.4 Deltaker som bryter løpet
3.5 Alder
3.6 Ettersøkning
3.7 GPS-tracking, tidtakerbrikke, startnummer og reklame
4.0 Løpsregler
4.1 Spannstørrelser
4.2 Kvalifisering for førstegangsdeltaker
4.3 Dyrevelferd og -helse
4.4 Behandling av hunder
4.5 Doping
4.6 Sikring av hunder i løp
4.7 Gjensetting av hund
4.8 Start
4.9 Deltakeregler
4.10 Hjelp utenfra
4.11 Tidsutligning
4.12 Obligatorisk hvile
4.13 Sjekkpunkter
4.14 Handlers funksjon på sjekkpunkt
4.15 Død hund
4.16 Målstrekning
4.17 Rein
4.18 Forsøpling
4.19 Maksimaltid for gjennomføring av løpet
4.20 Slede
4.21 Refleks
4.22 Belegg
4.23 Staver
4.24 Mat, utstyr og nødfôr
4.25 Deltakers skikkethet for gjennomføring av løpet
4.26 Overtredelse av regler
4.27 Protest
4.28 Obligatorisk utstyr (Se SU-note 1 under)
Femundløpet arrangementkomité er oppnevnt av arrangør og består av:
Stevneveterinær, TD og DVK utpekes av NHF, ref § 1.3.4 og tilrer arrangementkomiteen.
Arrangementkomiteen innestår for den tekniske gjennomføringen av arrangementet. Komiteen utnevner assistenter og medhjelpere de behøver for å løse sine oppgaver. Daglig leder, eller den som bemyndiges, skal på vegne av Femundløpet uttale seg til media om Femundløpet.
Jury oppnevnes iht. NHF konkurransereglement for langdistanse. Deltaker som det er protestert imot merkes med JM (jury meeting) i resultatlista inntil juryens beslutning foreligger.
Løpsveterinærene inndeles i team og er organisatorisk underlagt sjefveterinær. Løpsveterinær har som oppgave å være rådgiver for deltaker og å føre tilsyn og gjennomføre kontroll og undersøkelser av hund før, under og etter løpet jf. Femundløpet regler §2.1.
Obligatorisk veterinærkontroll skal minimum inneholde sjekk av allmenntilstand, respirasjon- og sirkulasjonssystem, fordøyelsessystem, væskebalanse og hold (BCS).
Hunder som skal gå videre i løpet fra obligatorisk veterinærkontroll skal ha normal temperatur og væskebalanse, normal appetitt, normale funn på respirasjons- og sirkulasjonssystem, holdverdi (BCS) på minimum 2.5, og skal ellers være friske og skadefrie.
Veterinærkontroll av spannet er også obligatorisk ved brutt løp på det sjekkpunktet hvor deltakeren bryter. I tillegg til de obligatoriske veterinærkontrollene kan det gjennomføres ordinære vete-rinærkontroller på alle sjekkpunkt hvor deltaker stopper. Et spann som deltaker kjører rett gjen-nom et sjekkpunkt, skal minimum ha veterinærkontroll ved neste sjekkpunkt i løypa. Veterinærer, TD og løpsleder har likevel myndighet til å kreve en hund eller et spann undersøkt, om det er tvil om en hunds eller et spanns helse, eller evne til å fortsette i løpet. Dette gjelder uavhengig om deltaker planlegger å stoppe på sjekkpunktet eller ikke.
Re-sjekk: Re-sjekk er en ny veterinærkontroll av en enkelt hund eller et spann hvor veterinærer finner dette nødvendig for å ivareta hunden(e)s helse på en best mulig måte. En re-sjekk kan pålegges å bli gjennomført på det sjekkpunkt deltaker befinner seg og/eller på neste sjekkpunkt deltaker kommer til. Gjennomført re-sjekk skal signeres av Femundløpets løpsveterinær, og del-taker er selv ansvarlig for å få gjennomført og signert re-sjekken i veterinærbok.
Deltaker som nekter å få gjennomført veterinærkontroll, forlater sjekkpunktet eller kommer i mål uten å ha gjennomført og fått signert og godkjent obligatoriske veterinærkontroller og re-sjekk, vil bli automatisk diskvalifisert.
Det er obligatorisk veterinærkontroll ved målgang som må være godkjent før deltakeren får god-kjent gjennomført løp.
Alle hunder som skal delta, også reservehunder, skal ha gyldig intranasal kennelhostevaksine ( vaksine mot Bordetella bronchseptica og parainfluensa). Vaksinens gyldighet bestemmes av produsentens godkjenning av produktet og eventuelt legemiddelverket i det landet der vaksinen settes.
Deltaker er ansvarlig for at alle hunder som skal delta, også reservehunder, har gjennomført PreRace vetsjekk FØR ankomst Røros. Det skal ved registrering på Røros legges fram en veterinærattest ikke eldre enn 14 dager om at alle hundene er undersøkt.
Oppdatert: For Fjunior og F200 har vi med bistand fra NHF innhentet avklaring hos Mattilsynet om at pre-race vetsjekk hos veterinær ikke trenger gjennomføres.
Det oppfordres til at alle hunder og vaksineringer er registrert i Qpaws – the dog activity app.
Deltakere som medbringer hunder som er blitt behandlet av veterinær, og behandling er avsluttet innen 28 dager før start på Femundløpet skal:
Alle hunder som deltar i Femundløpet, skal være chipmerket. I tillegg skal hver enkelt hund være merket med FEL-tag på halsbåndet underveis i løpet. Tagger utleveres ved registrering.
Deltakeren skal før løpet levere til arrangøren utfylt skjema med navn og chip nr. på hundene som skal delta i løpet. Fristen for innlevering fastsettes av arrangøren.
Veterinærhåndbok deles ut til alle deltakerne ved registrering og skal fraktes med på sleden under hele løpet. “Drop-dog”-bok deles ut til alle deltakere ved registrering og skal fraktes i handler-bil eller med gjensatte hunder under hele løpet. Veterinærhåndbok må attesteres av veterinær på hvert sjekkpunkt hvor deltaker tar en obligatorisk hvile. Deltaker er selv ansvarlig for at det blir gjort. Manglende attestering av veterinærhandbok kan føre til diskvalifikasjon. Etter løpet, eller hvis en deltaker bryter løpet, må veterinærhåndbok og “drop-dog”-bok leveres tilbake til løpsveterinær.
Deltakeren plikter å sette inn i gjeldende regelverk.
Deltakelse i Femundløpet skjer fullt og helt på deltakerens ansvar. Deltakeren er selv den nærmeste til å kunne vurdere hvorvidt han/hun og hans/hennes hunder er i stand til å gjennomføre løpet under ulike forhold, uten risiko for seg selv eller andre deltakere, samt om dennes utstyr holder mål.
Deltakeren kan ikke holde arrangøren, juryen, funksjonærer, løpsveterinærer, sponsorer eller andre medhjelpere til Femundløpet ansvarlig for, eller fremme krav om erstatning for, skade på seg selv, handlere, hunder, biler eller utstyr.
Deltakeren er selv ansvarlig for å tegne dekkende forsikring/lisens for seg selv, sine hunder og sitt utstyr i Femundløpet.
Alvorlige hendelser i forbindelse med dyrevelferd, for eksempel ”død hund”, vil bli offentlig-gjort. Deltakeren må være innforstått med at det blir gitt ut pressemelding med navn på deltaker, navn på hund, sted, hva som har skjedd og eventuelt dødsårsak hvis/når den blir kjent. Deltake-ren er forpliktet til å gi tillatelse til offentliggjøring i forhold til veterinærens taushetsplikt.
Deltakeren skal være fylt 18 år seinest på startdagen i klassene F200, F450 og F650.
Alder for juniorklassen er 15–18 år. Alder for Junior gjelder pr. definisjon den alder deltakeren har pr. 31/12 det året sesongen avsluttes. Deltakere under 18 år må framlegge samtykkeerklæring av verge.
Ettersøkning etter deltaker vil normalt bli satt i gang ca. 24 timer etter siste kontakt. I tilfeller der forholdene tilsier at ettersøkning må iverksettes tidligere, besluttes dette av løpsleder i samarbeid med aktuelle nød instanser.
Det er først 24 timer etter at en deltaker har kjørt ut fra siste sjekkpunkt at reservemat kan tas i bruk til seg selv og hundene, dvs. at en deltaker alltid er ansvarlig for å ha nok fôr og mat disponibelt til hundene og seg selv i 24 timer etter utkjøring fra et sjekkpunkt.
Femundløpet Junior (Fjr) er en 6-spannsklasse og består ikke av mer enn 6 hunder ved start. Ved målpassering må spannet bestå av minst 4 hunder. Hunder i sleden regnes med i spannet.
Femundløpet 200 (F200) er en 8-spannklasse og består av ikke mer enn 8 hunder og minst 6 hunder ved start. Ved målpassering må spannet bestå av minst 5 hunder. Hunder i sleden regnes med i spannet.
Femundløpet 450 (F450) er en 8-spannklasse og består av ikke mer enn 8 hunder og minst 6 hunder ved start. Ved målpassering må spannet bestå av minst 5 hunder. Hunder i sleden regnes med i spannet.
Femundløpet 650 (F650) er en 12-spannklasse og består av ikke mer enn 12 hunder og minst 9 hunder ved start. Ved målpassering må spannet bestå av minst 6 hunder. Hunder i sleden regnes med i spannet.
Deltakere som aldri har kjørt Femundløpet i klassen den er meldt på må kvalifisere seg. De som tidligere har kjørt og gjennomført godkjente løp/distanser er automatisk kvalifisert til å kjøre Femundløpet F450 eller F650.
F650 -for å være kvalifisert til å delta i denne klassen må deltakeren ha fullført et hundeløp med minimum lengde 400 kilometer godkjent av Femundløpet.
F450 -for å være kvalifisert til å delta i denne klassen må deltakeren ha ha fullført et hundeløp på minimum 150 km med minst 1 sjekkpunkt godkjent av Femundløpet, eller fullføre et rookie-kurs med praktisk og teoretisk del, som er godkjent av NHF/Femundløpet.
F200 -det er ingen krav til kvalifisering til å delta i denne klassen. Deltaker anbefales å gjennomføre rookie-kurs og fullføre minimum ett hundeløp på min. 150 km i forkant. Løpet skal være godkjent av NHF/Femundløpet. Deltaker må delta på deltakermøte med eget tema “hundevelferd”.
FJr For å være kvalifisert til å delta i denne klassen må deltakeren gjennomføre et rookie-kurs, praktisk og teoretisk del som er godkjent av NHF/Femundløpet.
Deltakeren skal fremlegge samtykkeerklæring fra verge om deltakelse og skal i tillegg ha med en voksen handler under løpet.
Femundløpet skal gjennomføres med et særlig fokus på hundenes velferd og helse. Femundløpet som arrangør og deltaker har gjensidig ansvar for løpets hunder. Brudd på reglene kan medføre at deltakeren blir diskvalifisert.
Veterinær vil være tilgjengelig på de fleste sjekkpunkt for å gi det samme tilbudet til alle hundene som deltar i løpet.
Enhver mishandling eller dårlig behandling av hundene, iberegnet uakseptabel eller unødvendig hard behandling samt unødig høy skriking og roping til hundene, er forbudt. Uansett hvordan, og i hvilken utstrekning en deltaker blir hjulpet av andre, inkludert veterinær, fritar ikke dette deltakeren for sitt personlige ansvar for stell og pleie av sine hunder.
En hund som er i sleden når deltakeren kommer til sjekkpunkt, er ikke tatt ut av løpet med mindre deltakeren ønsker det. Hunder som skades eller blir syke, eller som deltakeren av andre grunner vil ta ut av spannet, skal underveis fraktes på sleden til neste sjekkpunkt. Hund som er tatt ut av spannet, er diskvalifisert fra videre deltakelse i løpet.
Doping er forbudt for deltaker og hunder. NHF følger det internasjonale hundedeltakerforbun-det, IFSS sine dopingregler for hund og deltaker. “Anti-Doping Rules (Human Athletes) og Anti-Doping Rules for Dogs participating in Sleddog Sports”.
Gjensetting av hunder er kun tillatt på sjekkpunktene og dog-drop. Deltaker har ansvar for at hunder blir forsvarlig tatt hånd om. Det er ikke tillatt å sette nye hunder inn i spannet etter start.
For F650 opprettes dog-drop i Tufsingdalen og Tynset.
Hund som tas ut av spannet skal gjennomgå en veterinærsjekk hos en løpsveterinær. Veterinærsjekken skal kvitteres i “drop-dog”-bok. Deltaker/handler har ansvaret for at hunden får nødven-dig veterinærsjekk etter at hunden er tatt ut. Deltaker må markere hunden som er tatt ut i veterinærboka.
Ingen form for hjelp eller assistanse utenfra, og fra utenforstående er tillatt mellom sjekkpunktene. Unntatt er nødssituasjoner og sledehavari utover det som er mulig å reparere på stedet. TD/løpsleder skal i tilfelle varsles og godkjenne slik hjelp.
Tidsutligning tas ved den første obligatoriske hvile. Deltaker er selv ansvarlig for at startdifferansen blir utlignet.
Hviletiden tas ut i hele minutter. Deltaker skal personlig sjekke inn og ut av sjekkpunktene, og er selv ansvarlig for at alle obligatoriske pausene blir fullført.
FJr og F200 har to obligatoriske hviler. Første obligatoriske hvile på 6 timer + tidsutligning må tas ut på sjekkpunkt Tufsingdalen. Den andre obligatoriske hvilen er på 6 timer og må tas ut på sjekkpunkt Tolga.
F450 har to obligatoriske hviler. Første obligatoriske hvile på 6 timer + tidsutligning må tas ut sammenhengende på sjekkpunkt Drevsjø eller Søvollen (valgfritt).
Andre obligatoriske hvile på 5 timer må tas ut på sjekkpunkt Orkelbogen eller Tolga. (valgfritt)
F650 har to obligatoriske hviler. Første obligatoriske hvile på 8 timer + tidsutligning må tas ut sammenhengende på sjekkpunkt Flendalen Trysil eller Drevsjø2 (valgfritt). Den andre obligato-riske hvile på 6 timer må tas ut sammenhengende på sjekkpunkt Orkelbogen eller Tolga (valgfritt).
Sjekkpunktene er å betrakte som kontrollposter i konkurransen. Deltakeren skal sjekke inn/ut på kontrollpunktene før spannet fortsetter løpet. Hvert hundespann får anvist sitt sted på avsperret og merket oppstallingsområde, hvor spannet kan ta ut sin hviletid.
Hvis høy benyttes av deltaker mellom sjekkpunktene, skal det samles sammen og bringes tilbake til neste sjekkpunkt. Høy pakkes i egen sekk og kan bringes fra egen følgebil til depotplassen. Halm tillates ikke brukt mellom sjekkpunktene.
Alt som deltaker vil legge igjen på sjekkpunkt skal bringes til depotplassen av deltaker og kan der hentes av handler.
Depot er på alle sjekkpunkt med unntak av villmarkssjekkpunkt Tynset for F450 og dog-drop i Tufsingdalen og Tynset for F650. Depotsekker plasseres avhandler på oppmerket område. Depotsekker merkes tydelig med navn og startnummer. Det er tillatt å bruke sklibrett eller lignende for frakt av utstyr til og fra depot. I depotsekkene kan handler legge alt som ønskes av klesskift, bytte av fottøy og varm / kald mat og drikke til deltaker.
Varm/ferdig mat til hundene er forbudt å legge i depotsekk. Tørrfôr til hunder skal være tørt.
Batterier, hundesokker og andre forbruksprodukter, eller utstyr som er ødelagt og må byttes, kan legges i depotsekken. Deltaker frakter alt som tas ut fra depot til oppstallingsplassen. Det samme gjelder utstyr og eventuelt avfall fra oppstalling til depot.
Teamets handler, iført vest, gis adgang fra depotsone til sjekkpunktarena for å bistå eget spann
fra innkjøring til oppstallingsplass til frontanker er satt. Deretter SKAL handler snarest mulig, og uten opphold forlate oppstallingsplass og gå uten opphold tilbake til depotsone. Handler gis adgang fra depotsone til sjekkpunktarena for å bistå eget spann fra oppstallingsplass til utkjøringsgate.
Handler har IKKE adgang til å yte annen bistand til deltaker.
Deltaker eller handler skal rydde eget oppstallingsområde på sjekkpunkt for halm og fôrrester og deponere dette på anvist sted. Halm samles i sekker/alt. presenning utlevert av arrangør og bringes til anviste plass. Forlates oppstallingsområdet uten at dette er ryddet for halm og fòrrester ilegges en tidsstraff på 60 minutter for hvert uryddet sjekkpunkt i h.h.t. NHFs konkurransereglement 4.5. Tidsstraffen ilegges ved sluttid.
Hvis en hund dør under løpet i sporet underveis mellom sjekkpunkt, skal den fraktes til nærmeste sjekkpunkt. Hunden skal fraktes i sleden og være tildekket ved ankomst til sjekkpunktet. Deltakeren skal snarest mulig etter å ha sjekket inn, varsle løpsledelsen ved TD, løpsleder og/eller veterinær. Deltakeren kan kun fortsette videre etter at tillatelse er gitt av TD, løpsleder og/eller veterinær.
Deltakeren kan diskvalifiseres fra videre deltakelse:
Start og mål regnes også som stasjoner i denne sammenhengen. Hvis det kreves obduksjon av hunden, skal denne ikke belastes deltakeren økonomisk. Løpsleder og sjefsveterinær kan, ved bestemte klimatiske forhold, beslutte at død hund skal hentes utenom sjekkpunkt dersom dette er nødvendig for å sikre prøvekvalitet for en eventuell obduksjon.
Målstrekning er minimum 1 km før mål, og skal merkes tydelig. Sporet på denne strekningen skal være bredt nok til at spann kan passere hverandre. Det er “fri kjøring” i målstrekningen.
Løypa går delvis i reinbeiteområder. Hundene må derfor holdes under streng kontroll og aldri slippes løs under konkurransen. Deltaker som blir observert/rapportert med løs(e) hund(er), blir umiddelbart diskvalifisert. Deltaker vil bli holdt ansvarlig for skade forvoldt av sine hunder. Ved kjøring på strekninger hvor man kan møte rein skal deltaker være festet til spannet/sleden med tau eller lignende.
All form for forsøpling er forbudt langs løypa og kan føre til diskvalifisering av deltakeren. Herunder inngår også hundesokker og hundefôr. Halm kan ikke tas med ut fra sjekkpunkt for hvile på sporet. Kun høy kan tas med ut fra sjekkpunkt. Brukt høy skal tas med til første sjekk-punkt.
Arrangøren kan introdusere maksimaltid for gjennomføring av løpet og en frist for passering av sjekkpunkter. I 2023 må deltakere starte fra siste sjekkpunkt (Tolga) senest mandag 06.02.2023 kl 12:00. Deltakere som starter senere enn dette, vil automatisk bli diskvalifisert fra Femundløpet. Deltaker kan kjøre videre på eget ansvar. Fristen ut fra siste sjekkpunkt kan forlenges av juryen.
Deltakerens slede skal være i stand til å bære deltakeren. Sleden og pakksekken skal være stor nok til å ha plass til minimum 1 hund under sledetrekket i tillegg til obligatorisk utstyr. Sledetrekket skal ha lufteordning i h.h.t. NHFs reglement.
Det er anledning til å bytte slede mot tom slede 1 gang på FJunior, F200 og F450. 2 ganger på F650. Tilhenger som blir satt inn underveis i løpet, regnes ikke som sledebytte. Tom slede byttes mot tom slede.
Hvis en slede blir ødelagt utover det som er mulig å reparere, så er det anledning til å bytte slede. Bytte skal godkjennes av TD/løpsleder/sjekkpunktansvarlig på forhånd.
Sleden skal ha refleksmarkeringer (minimum 10 cm) på begge sider av styrebøylen, som skal være godt synlig i mørket. Det skal være refleksmarkeringer på halsbåndet til lederhunden(e) eller på nakkelinen mellom lederhundene. Deltakeren skal til enhver tid også være godt merket med refleks foran og bak på jakke.
Belegg kan sendes i depotsekk eller med utenforstående/handler-bil. Det er kun deltaker som har lov til å skifte belegg på sin slede.
Skistaver kan brukes etter Tufsingdalen for klassene F650 og F450. Deltakeren må da bringe staver med i sleden fra start. Staver kan ikke suppleres underveis. Ved stavbruk skal deltakeren utvise stort hensyn overfor andre deltakere og deres hundespann. FJr og F200 har forbud mot bruk av staver fra start til mål.
Deltakeren skal til enhver tid ha med mat og utstyr for å klare seg i minimum 24 timer. Deltakeren skal ha med mat og fôr ut fra sjekkpunkt for de første 24 timer. Nødfôr kan ikke brukes før etter ca. 24 timer etter forlatt sjekkpunkt.
Femundløpet ved løpsledelse, veterinær og TD kan ta ut en deltaker for videre gjennomføring av løpet. Dette for å ivareta hundene, deltakerens og/eller arrangørens interesser og sikkerhet. Uttak av deltaker skal begrunnes i hundenes eller deltakerens sikkerhet og skikkethet til videre deltakelse.
Overtredelse av regler begått av deltaker, handler eller andre utenforstående, kan medføre reaksjon ihht NHF’s konkurranseregelverk §4.5. Om en deltaker eller noen fra dens handler-team opptrer uhøvelig overfor Femundløpet`s funksjonærer/frivillige, andre deltakere, media eller tilskuer, kan medføre diskvalifikasjon av angjeldende deltaker.
Protest skal være levert TD/jury senest én time etter målpassering. Den skal være skriftlig og begrunnet. Protestgebyr er NOK 100.
NB! Ved tvister/tolkningsspørsmål i forhold til dette regelverket og NHFs reglement, er det NIF sine lover og NHF sine regler som gjelder.
Følgende utstyr er obligatorisk og skal være i sleden fra start til mål. Det er et krav at utstyret skal være funksjonelt for å bli godkjent, slik at deltakeren er i stand til å overleve ekstreme si-tuasjoner uansett værforhold. Utstyret kan bli kontrollert ved start, under løpet og ved målgang av arrangør/TD.
Obligatorisk utstyr som er tapt eller ødelagt kan sppleres/erstattes fra depot/handler. Utstyret må da legges fram for løpsleder, løpskoordinator, TD eller sjekkpunktsansvarlig for å godkjenne bytte/erstatning. Bytte skal loggføres av TD.
Hundesokker, hodelykt/batterier, brennstoff til koker/primus er unntatt og kan om ønskelig erstattes fra depot.
Deltakerne, og særlig førstegangsdeltakere, bør lese disse nøye. Det er viktig å være klar over at TD/løpsleder har full anledning til å godkjenne eller forkaste utstyr.
Viktig: Det anbefales å pakke ekstra klær, sovepose og vindsekk i vanntett emballasje.
Liggeunderlag: Anbefales på det sterkeste. Unngå nedkjøling ved å ligge rett på snøen. Pakkes enkelt ved å legges i bunn av pakksekken i hele sledens lengde
Primusen er ikke obligatorisk utstyr. Det anbefales likevel å ta med primus hvis du har med telt. Vannkokeren er et alternativ til å varme/koke vann (smelte snø) men er et dårlig alternativ å ha i et telt.
Reparasjonsutstyr: Vi anbefaler at du har med diverse utstyr til å kunne utføre enkle reparasjo-ner i felt. Dette kan være multiverktøy, strips, tynt sterkt tau, sterk teip.