Sportslig utvalg (SU) i Femundløpet har utarbeidet denne listen basert på mange års erfaring fra gjennomføring av Femundløpet, og alt obligatorisk utstyr er tatt med av en grunn. Løpet går i værutsatt fjellterreng, og det kan oppstå situasjoner som gjør at kjørerne må stoppe på sporet og gå i nødbivuakk på grunn av for eksempel ekstremvær. Kjørerne skal da være i stand til å ta vare på hundene sine og seg selv, uten assistanse fra arrangør, i minst 24 timer. Listen beskriver det som SU anser som et minimum av utstyr som er nødvendig for at man på en sikker og forsvarlig måte skal kunne ferdes i fjellet. Husk at når man har pakket sleden, så skal det være plass til å frakte minst en hund i sleden under sledetrekket.
Følgende er verdt å utdype nærmere, da dette er spørsmål som jevnlig blir stilt, og da det er greit å unngå at man får underkjent sledesjekken en time før starten går.
Ja, kart eller GPS skal ha inntegnet løype, slik at du lettere kan ha en formening om hvor du er skulle det oppstå en uønsket situasjon.
Lysstaven har en utløpsdato, og denne vil bli kontrollert av TD før start. Sjekk lysstaven din, og kjøp ny dersom den har gått ut på dato eller emballasjen ser veldig slitt ut. Dersom du først får bruk for en lysstav, så ønsker du at den faktisk lyser.
Nødprovianten for kjører skal kunne inntas uavhengig av temperatur og værforhold. Det vil si at dersom man må begynne å varme opp vann/smelte snø, og deretter tilberede nødprovianten, så er dette ikke godkjent som nødproviant.
Helt avslutningsvis så er det verdt å gjenta at man ferdes i værutsatt fjellterreng, det kan bli ekstremtemperaturer ned mot minus 40 kuldegrader eller kraftig snøfall og vind. Utstyret som den enkelte skal benytte må gjenspeile dette, og dette gjelder uavhengig av hvilken klasse man starter i.
Følgende utstyr er obligatorisk og skal være i sleden fra start til mål. Det er et krav at utstyret skal være funksjonelt for å bli godkjent, slik at deltakeren er i stand til å overleve ekstreme situasjoner uansett værforhold. Utstyret kan bli kontrollert ved start, under løpet og ved målgang av arrangør/TD.
Obligatorisk utstyr som er tapt eller ødelagt kan suppleres/erstattes fra depot/handler. Utstyret må da legges fram for løpsleder, løpskoordinator, TD eller sjekkpunktsansvarlig for å godkjenne bytte/erstatning. Bytte skal loggføres av TD.
Hundesokker, hodelykt/batterier, brennstoff til koker/primus er unntatt og kan om ønskelig erstattes fra depot.