En viktig del av planlegginga for Femundløpet er en kjøreplan. Denne er sentral for alle som har ansvar for sjekkpunkter og den er en hjelpemiddel for både publikum og media.
Kjøreplanen legger grunnlaget for hvordan arbeidet legges opp på hvert enkelt sjekkpunkt. Når må alt være klart? Når er vi ferdige med årets innsats? Når er det estimert at teten kommer, når kan vi anta at hovedtyngden av kjørerne kommer? Hvor mange må vi ha på vakt på de ulike oppgavene hos oss. Når skal vi planlegge publikumsaktivitet?
For publikum som vi oppleve stemningen på sjekkpunktene er det også avgjørende å vite når kjørere og spann ankommer, selv om dette selvsagt vi avhenge av vær og føreforhold, og kun er estimater. Det er en opplevelse å se spannene ankomme sjekkpunkt. Noen steder er det midt på natta, andre steder er det grytidlig på morra’n. Kanskje må man velge seg «sine» sjekkpunkter ut fra når på døgnet man sjøl er mest våken.
Vi må heller ikke glemme målgang. Alt må være klart ved målstreken i god tid før første spann er ventet inn og man kan kåre en vinner i de ulike klassene. Målområdet ved Malmplassen skal være fullt av publikum når kjører etter kjører, slitne, men fornøyde, kommer i mål. Helt til siste kjører har kommet inn og «red lantern» kan slukkes skal gleden prege Malmplassen.
Kjøreplanen er et hjelpemiddel også for presse og media som skal dekke Femundløpet. Det gjelder å være på rett sted til rett tid for å gi publikum verden over nyheter fra løpet, heller litt for tidlig enn litt for sent. Trackingen vil være til hjelp underveis. Mange venter spent på nyheter fra starten, fra sporet, fra sjekkpunkter og mållinja. Enten man dekker løpet via Facebook, skriver for en avis, lager radio eller skal sende på TV må logistikken planlegges nøye. Da er vår kjøreplan et verktøy.
Femundløpets kjøreplan må ikke forveksles med den enkelte hundekjørers kjøreplan. Bak hvordan hver enkelt legger opp sitt løp ligger det også en kjøreplan. Denne er som oftest hemmelig og inneholder kanskje også kjørerens taktiske grep. Kjøreplanen dreier seg om hvor lenge man skal hvile, og hvor, hvor lang tid man planlegger å bruke på den enkelte etappe. Mange lager en plan helt ned på detaljnivå med hvor og når man skal stoppe for å gi bikkjene en oppmuntrende godbit (snacke).
Bruk Femundløpets kjøreplanen for å planlegge ditt Femundløp!
NB husk at det kun er estimerte tider for første spann.
KJØREPLAN - Femundløpet 2022 | ||||
---|---|---|---|---|
Revidert 02.11.2021 | estimert tid | estimert tid | ||
F450 | KM | START | 1.spann inn | 1. spann out |
RØROS | tor 3.2 | 10:00 | ||
TUFSINGDALEN | 65 | tor 3.2 | 14:30 | 14:30 |
DREVSJØ | 64 | tor 3.2 | 19:00 | 21:00 |
SØVOLLEN | 72 | fre 4.2 | 03:00 | 09:00 |
Tynset Dog-drop | fre 4.2 | 12:00 | 12:00 | |
ORKELBOGEN | 115 | fre 4.2 | 18:30 | 22:30 |
TOLGA | 75 | lør 5.2. | 03:30 | 05:30 |
RØROS | 68 | Mål lør 5.2. | 10:00 | |
Distanse | 459 | |||
F650 | KM | START | 1.spann inn | 1.out |
RØROS | tor.3.2 | 16:00 | ||
DREVSJØ 1 | 129 | fre.4.2. | 01:00 | 04:00 |
FLENDALEN/TRYSIL | 120 | fre.4.2 | 12:00 | 18:00 |
DREVSJØ 2 | 70 | fre.4.2 | 23:30 | 01:30 |
SØVOLLEN | 72 | lør 5.2 | 07:00 | 10:00 |
ORKELBOGEN | 115 | lør 5.2 | 19:00 | 01:00 |
TOLGA | 75 | søn.6.2 | 06:30 | 06:30 |
RØROS | 68 | Mål søn 6.2. | 11:00 | |
Distanse | 649 | |||
Fjunior/F200 | KM | START | 1.spann inn | 1.out |
Røros | fre.4.2. | 11:00/11:30 | ||
Tufsingdalen | 65 | fre.4.2. | 15:30 | 21:30 |
Tolga | 55 | lør.5.2 | 01:30 | 07:30 |
Røros | 68 | Mål lør 5.2. | 12:00 | |
Distanse | 188 | |||