Femundløpets digitale utviklingsprosjekt – innspill?

Femundløpets digitale utviklingsprosjekt – innspill?

Som vi har skrevet i en tidligere nettsak har bevilgningen på 1 million kroner til Femundløpet gjennom Revidert nasjonalbudsjett 2023 bidratt at vi kunne gå gang med utvikling av nye digitale løsninger.

Sammen med Raske Poter AS utvikler vi en helhetlig løsning for både løpsadministrasjon, påmelding/betaling og publikums tilgang til tracking og resultater. Løsningen omfatter naturligvis også mediedekning av løpet, alt fra vakre bilder til nyhetsoppdateringer, direktesendinger/streaming og reportasjer fra våre utegående reportere.

Hundekjørerseminaret vil dette arbeidet kort bli presentert sammen med andre nyheter fra Femundløpet.

Løpsadministrasjon og påmelding


Modulen for løpsadministrasjon, påmelding og betaling er testet i liten skala og skal i dagene som kommer testes ytterligere før den tas i bruk om kort tid. Vi er godt fornøyd!
Modulen for mediehåndtering som skal hjelpe oss å gi publikum bilder og film fra løpet er også klar og vi ser at denne modulen vil sikre at alt det fine som lages av våre fotografer og reportere enkelt kan gjøres tilgjengelig for publikum. Det vil rett og slett bli en glede å være inneredaksjon og raskt kunne få ut, i alle kanaler, stemning og opplevelser.

Tracking

Som alle vet har tracking vært en stor utfordring de senere årene. Å få dette inn i en kartløsning er uproblematisk, utfordringen er data inn. Derfor teser vi nå ut to ulike enheter:
• «Sauebjeller» fra FindMy (brukes på sau, kamel og reinsdyr) - GPS og satellitt
• Trackingenheter fra Marlink - Satellitt

Kriterier for valg vil være dekning/signaler og batterikapasitet. Og selvsagt service og oppfølging under løp og sist, men ikke minst pris.
Løsningen lages slik at den skal kunne brukes av alle løp, uansett hva slags løsning et løp har valgt for løpsadministrasjon og resultatservice. Denne delen av prosjekt er i regi av Norges Hundekjøreforbund.

Resultatservice

En annen kritisk faktor for å gjøre det mulig for kjørere, handlere, frivillige og publikum å følge med, er god resultatservice. Vi har tre stikkord for dette arbeidet:
• Enkelt
• Oversiktlig
• Mulighet til dybdekunnskap

Vi vil gjerne ha dine innspill

Vi har selvsagt klare tanker som ligger til grunn for utviklingsarbeidet. Men alle tanker er ikke ferdig tenkt, derfor er vi åpne for innspill til hvordan man ønsker at resultater og tracking skal presenteres.
Det er etablert kontakt med klubber som skal være med å bruke løsningen under løp, i forkant av Femundløpet 2024. De erfaringene disse klubbene gjør vil kunne bidra til at Live Race blir perfeksjonert før Femundløpet 2024.

Har du tanker og innspill, send dem gjerne til press@femundlopet.no.

Les også: